Friday, September 1, 2017

KOLESTEROL IALAH KAWAN, BUKAN MUSUH


[23:13, 8/15/2017] Dr. Noorulamin: KOLESTEROL IALAH KAWAN, BUKAN MUSUH

Dalam satu kajian yg dibentangkan di jurnal perubatan terkemuka dunia, The Lancet membuktikan paras kolesterol yang tinggi tidak membahayakan nyawa. Kajian itu dibuat di rumah2 orang tua di Perancis. Didapati wanita2 tua di rumah2 org tua di Perancis mempunyai paras kolesterol yang sangat tinggi dan mempunyai jangka hayat yg lama berbanding mereka yg mempunyai paras kolesterol yg rendah.

Kadar kematian wanita yg mempunyai kolesterol rendah adalah LIMA KALI GANDA lebih tinggi berbanding wanita yg mempunyai kolesterol yg tinggi. 92 wanita berumur lebih dari 60 tahun dikaji untuk jangka masa 5 tahun dan didapati wanita2 yg mempunyai paras kolesterol lebih 7.0 mmol/L hidup lebih lama berbanding wanita2 yg mempunyai paras kolesterol bawah dari 4.0 mmol/L.

90% kolesterol badan di hasilkan oleh badan di organ hati. Hanya 10% kolesterol badan terhasil dari sumber makanan di luar. Sekiranya kolesterol sesuatu yg "jahat", kenapa Tuhan jadi majoriti daripada benda "jahat" ini dihasilkan dalam badan ? Sekiranya kolesterol itu "jahat", badan kita tidak perlu hasilkan 90% kolesterol badan kita.

Dinding sel (membrane) asas badan kita diperbuat dari kolestrol. Manusia mempunyai 75 - 125 trillion sel. Berjuta-juta sel mati setiap hari dan badan kita akan hasilkan berjuta2 sel baru setiap hari. Dan kesemua sel2 baru ini tidak dapat dihasilkan sekira kita menghalang pengeluaran kolesterol dari hati. Ubat STATIN yg kita makan ialah ubat perencat enzim di hati untuk menghalang penghasilan kolesterol dalam badan (HMG CoA reductase enzime inhibitor).

Doktor2 di Barat yg mempersoalkan mengenai keperluan utk "rawat" kolesterol akan dibuang kerja atau kajian mereka tidak akan diberikan dana oleh syarikat2 gergasi farmasi dunia. Jika anda berhenti makan ubat kolestrol, ia umpama taburkan pasir dalam kawah nasi mereka.

Dr Uffe Ravnskov MD PhD pakar perubatan dari Denmark adalah antara doktor pakar yg menentang penggunaaan ubat yg menurunkan kolestrol. Beliau menulis perkara ini dalam dua buah buku beliau iaitu "The Cholesterol Myth" dan "Fat & Cholesterol Are Good"

Selamatkan nyawa anda !!!!
Berhenti segera segala ubat kolesterol !!!!!!

APA ITU HERBA ?

  APA ITU HERBA ? Herba adalah tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya. Herba digunakan secara ...