Sunday, October 1, 2017

PERKONGSIAN DARI DR HARISON YG MENGIKUTI PROGRAM DIET INI

[11:18, 11/9/2017] Dr Harishon: PERKONGSIAN DARI DR HARISON YG MENGIKUTI PROGRAM DIET INI

Menarik perkongsian ini. Jadi saya share kepda semua group

Saya kongsi pengalaman saya.... mula2 dulu..thn 2016..saya biasakan diri dgn makanan asas  diet sunnah sahaja dulu..iaitu air barli... kemudian perlahan2 saya cari dan susun perancangan  serta kelemahan yg menjadi kekangan diet saya tu..pada masa itu..masalah besar ialah ilmu.. bahan2 diet dan teknik merancang resepi masakan..
Kemudian  saya ikut kursus dgn DNA..kumpulan saya adalah group ke -2 di Kpg Abu Bakar Baginda.
Kemudian saya rancang nendapatkan bekalan diet sprt yg tersenarai..khususnya .herba KM dan gula kabung.
Pada masa tu..nak cari tepung barli pun tak tahu..walhal..dekat saja dgn rumah saya...
Setelah lengkap..saya buatkan fail khas..  semua maklumat asas diri dicatat..  saya cari alatan untuk ukur BP ( omron) dan test trip utk KM .... kena ada sbb kita perlu peka dgn perubahan bacaan BP dan gula...
Yang penting..saya tak putus2 solat hajat.. mohon Allah permudahkan nawaitu dan usaha saya.. berzikir sepanjang masa.. waiza mariztu..fahuwa yashfin ( dan bila aku sakit..hanya Engkau maha penyembuh) Surah As Syua'ara ayat 80. Disiplin diri solat tahajjut dan kmdnnya bersedekah walaupun rm1 sehari. Akhirnya istiqomah menjadi amalan yg sgt mudah dlm hidup..
Dulu. Saya bawa periuk nasi masa ourstation..masak barli..kini saya tambah 1 lagi..bawa blender sbb senang nak buat smoothie Barli..di Malaysia ni senang nak cari buah2an..
Ada rakan group 20 hari diet sunnah dah boleh tinggal ubat.   Reaksi badan tidak sama.  Wanita lebih sukar dari lelaki.. tp ada yg lepas diet 3 bln pun masih tak capai sepenuhnya.. .. tapi terus istiqomah sehingga tercapai target...
Kalau tak dipecah ruyung..tak akan dpt sagunya.. maknanya.. kalau tak cuba kita tak cabar diri dan tak kenal kemampuan...kita sebenarnya BERJUANG...
Penyakit dibadan kira tak akan hilang semudah memetik jari..sehari dua dah hilang tp sekurang2nya. Bila mencuba..bermakna kita memilih yg terbaik untuk diri kita.... In sya Allah akan sampai masanya rezeki kita untuk pulih...
Setialah dgn group diet..byk pedoman di sini...
😍😍💪💪

Wslm

APA ITU HERBA ?

  APA ITU HERBA ? Herba adalah tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya. Herba digunakan secara ...